יש תפיסה מיושנת לפיה כל עוד יש בבית ילדים קטנים חבל להשקיע בעיצוב שלו כי גם ככה הילדים יהרסו וילכלכו. אנחנו מאמינים שהדברים הם לא שחור ולבן אלא שאפשר למצוא את האיזון הנכון בין הגישה הפרקטית לתפיסות עיצוביות מודרניות.

לחשוב פרקטי

הגישה המודרנית בתהליך עיצוב בנייני מגורים היא כזו שנותנת את המקום לעיצוב ייחודי שלא בא על חשבון הפרקטיות ונוחות השימוש. יש היום מגוון עצום של מיטות תינוק בעיצובים ובסגנונות שונים, בצורה כזו שמשדרגת את המראה של חדר הילדים מבלי לוותר על מיטה נוחה ואיכותית. הרבה דגמים משלבים גם מגירה נפתחת עם מזרון נוסף, או פשוט תוספת של עוד מקום לאחסון.

אם בעבר נהוג היה להשאיר כיסוי של ניילונים על הריהוט בסלון כדי שהוא לא ייהרס חס וחלילה, היום הגישה היא דווקא לאפשר מגוון של שימושים בכל החדרים בבית, ולמצוא את הפתרונות בהתאם לגילאים של הילדים. דרך אחת היא לבחור בריפוד דוחה כתמים שניתן להסיר ולרחוץ בקלות, או להסתפק בשלב הראשון בספות פשוטות יותר מתוך ידיעה שבעוד שנים ספורות תחליטו לשדרג אותן או להחליף את הריפוד.

עיצוב פנים לחלל מגורים

לחשוב מחוץ לקופסא

יש כמה מוסכמות "נוקשות" בכל מה שקשור לעיצוב של הבית, ובעיקר בכל הקשור לתפקידים של החדרים השונים. מצד אחד אלו קווים מנחים שהופכים את עיצוב הבית לקלים יותר, מעין רשימת מכולת של דברים שצריכים להיות בכל בית. אך מצד שני המוסכמות האלו מגבילות מאוד ולא פעם יוצרות הוצאות מיותרות ובזבוז של מקום. למשל מוסכמה אחת היא להשקיע וליצור פינה מוגדרת שרק בה לומדים ומכינים שיעורים. הפינה הזו כוללת בדרך כלל שולחן עבודה, מדפים וספריה לאחסון וכדומה. אבל עמדת העבודה הזו לא מתאימה לכל בית, מאחר ויש ילדים שמעדיפים ללמוד דווקא על המיטה או בפינת האוכל. אם זה האופי בבית שלכם אל תילחמו בו אלא תזרמו עם מה שנוח לילדים (כמובן בגבולות הטעם הטוב, כך שזה לא ישבש את השגרה בבית).

מוסכמה נוקשה אחרת היא הצורך בכמה חדרי אמבטיה בבית – ביחידת ההורים, לילדים וגם כמובן שירותים לאורחים. אבל פעמים רבות כדאי לוותר על החדרים הנפרדים ולהרוויח במקום חדר אמבטיה גדול ומרווח, שחיוני במיוחד כאשר יש בבית ילדים קטנים. אם אתם שוברים את הראש איך לתכנן ולעצב חדר ילדים קטן כך שיתאים לכמה אחים או אחיות, יש היום פתרונות נהדרים שמשלבים מיטות בצורה יצירתית וחסכונית במקום כמו מיטות קומתיים, ואפילו יחידה שמשלבת שלוש או ארבע מיטות בצורה נוחה.

זמני לעומת קבוע

יש נטייה לחשוב על עיצוב הבית בתור תוצר מוגמר, אבל כל הורה יודע שילדים עוברים כל כך הרבה שינויים גם מבחינת מה שהם אוהבים וגם מבחינת מה שהם צריכים בבית. מיטת תינוק לעומת מיטות ילדים ומיטות נוער, חדר משחקים משותף לכל האחים לעומת השלב שבו כל אחד צריך את הפינה השקטה שלו. כאשר חושבים על העיצוב כדאי להפריד בין המרכיבים הבסיסיים של הבית שיישארו העוגן גם בעוד 5 ו-10 שנים כמו המטבח ויחידת ההורים, ולעומת אזורים אחרים שצריכים יותר גמישות. זה יסייע לכם להחליט היכן כדאי להשקיע בריהוט ובעיצוב שיישארו קבועים, והיכן כדאי להשאיר "פתחי מילוט" שיקלו על שינויים בהמשך.