היבט אורבאני

בעבר בנקים תפשו קומות קרקע יקרות ערך במבנים מסחריים, עם דגש על קרנות רחוב. בכך שטחי מסחר יקרים, בעלי יחסי גומלין עם הרחוב, נופו, ואנשיו, הפכו לשממה מסחרית ובלתי אטרקטיבית.

מגמה עכשויות בולטת

עליה לקומות גבוהות יותר במבני משרדים. אין צורך (לפחות בחלק מהסניפים) בקשר לרחוב, אלא דווקא ביצירת הפרדה ואינטימיות.

אופי התכנון שאנו מתבקשים לעשותו

בד"כ חם, נעים, מזמין ומרווח. הלקוח מוזמן, ובמידה רבה מחוזר. תחושת "סלון" באזורי ההמתנה, תאורה נסתרת, חיפויים יותר אלגנטיים. תשומת לב להעברת המסר של "החזות האירגונית" ומסרים שיווקיים אחרים, בצורה יותר עדינה, מעוצבת, מתוחכמת. בעידון זה גם ניתן לראות לא אחת, פחות שימוש טריוויאלי בצבע המוסדי.

תחושת שקט

השגת השקט הויזואלי והממשי, הינה אחד היעדים המהותיים ביותר עבורנו כמשרד אדריכלים המתכנן שטחים עבור גופים בנקאיים מסחריים רבים (בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק אוצר השלטון המקומי), וגופים מוסדיים אחרים (השתתפות בתחרות מוזמנים לתכנון מחדש של שטחי בנק ישראל בירושלים), או גופים פיננסיים אחרים (קרנות הון סיכון, בתי השקעות ובהם וולדן, סטאר ונצ'ורס, ישיר בית השקעות, מגדל השקעות, ישיר בית השקעות ועוד פרויקטים מסחריים אחרים.

מסרים אחרים

אמינות, בטחון, שקיפות – מקבלים ביטוי עיצובי בחומריות מגוונת. הכל – תוך מאמץ להשגת סולידיות ומכובדות. בסניפים אחרים, שאינם דווקא סניפים אלא הרבה יותר משרדים אלגנטיים ללקוחות נבחרים, ההשקעה הכספית רבה מאד, וכוונתה לכבד את באי המקום, ברמה דומה לזו של משרדיהם-הם, וברמה דומה למוכר ממוסדות מקבילים בחו"ל.

ריהוט

לצד שימוש ברהיטים סטנדרטיים, יש נכונות בבנקים לשדרוג, הן בגיאומטריות, והן בחומריות. קיימת פתיחות למגמות עיצוב עכשויות, בלי קריצות אופנתיות. המרכיבים הפונים לקהל הרחב (בשונה מאזורים או סניפי בנקאות פרטית/עסקית) הם יותר קלים, אלגנטיים.

פרוגרמה

יחד עם זאת, ניתן לראות שלצד פתיחות עיצובית מסויימת, לא קיימת פתיחות פרוגרמטית מהותית, ומרבית שיטות העבודה וקבלת הקהל לא השתנו לאורך זמן. אנחנו עדיין רחוקים שנות אור מקונספציות עבודה ושירות הקיימות בבנקים בחו"ל. גם תפישת מרחב העבודה של הפקיד, כסביבה מינימלית בגודלה, לא השתנתה מהותית, ועמדתו של פקיד קבלת קהל עמוסה לעיפה בציוד טכני, קלסרים וחומר עבודה אחר, הכל כאמור על שטח פיזי קטן מאד.

שיפוץ הבנין ההיסטורי בנק ישראל

מה אנחנו מתכננים היום

  1. בנק ישראל: תחרות מוזמנים (שיפוט טרם הסתיים), לעיצוב הפנים ושיקום המבנה וסביבתו, בירושלים.
  2. בנק הפועלים: לובי ההנהלה הראשית, השתתפות בצוות גיבוש אופיו של הסניף העתידי של הבנק.
  3. בנק לאומי: סניף עסקים ראשי במגדל משרדים בקרייה, תל אביב.
  4. בנק אוצר השלטון המקומי: הנהלת הבנק והסניף הראשי של הבנק, במגדל משרדים בקרייה תל אביב (נרכש על ידי חברת dexia הצרפתית, שהיא בית השקעות בין לאומי גדול).
  5. ישיר בית השקעות: לשעבר "מוריץ טוכלר".
  6. מגדל השקעות: זרוע ההשקעות של חברת הביטוח מגדל, בפתח תקווה.
  7. וולדן, חברת קרנות הון סיכון, הרצליה פיתוח.
  8. סטאר וונצ'ורס, חברת קרנות הון סיכון, הרצליה פיתוח.

צביקה דונסקי