את ביטוייה המיוחדים של האדריכלות אנו רואים בכל מקום, הן בארץ והן בעולם. האדריכלות מוגדרת רשמית כ"אמנות הבנייה" ויכולה לבוא לידי ביטוי בתצורות שונות. אדריכלות ועיצוב פנים נחשבים לשני תחומים משיקים שכן הם מתייחסים למבנה – הן בחלקו החיצוני והן בחלקו הפנימי וביחד מטרתם ליצור חלל פונקציונאלי, מסוגנן ומתאים. כאשר מדברים על אדריכלות ובניה בישראל מגלים השפעות שונות ממדינות רבות ברחבי העולם על האדריכלות המקומית. הדבר נכון הן לבתים פרטיים והן למבנים ציבוריים או מסחריים. אדריכלות משרדים, ובדיוק כמו האדריכלות המתמקדת בתכנון בתים פרטיים, דורשת מקצועיות וניסיון, אותם נדרש לבטא בכל פינה בחלל, בכל מבנה.

אסתטיקה ופונקציונאליות

ישנם כיום בארץ לא מעט אדריכלים פינוי בינוי המציעים את שירותיהם בתחום ההתחדשות העירונית ותמ"א 38. מדובר בפרויקטים שנועדו לחזק מבנים קיימים או להחליפם בחדשים שלאחר מכן עוברים תהליך של בדק בית מוקפד על מנת לוודא שהם אכן בטיחותיים יותר. אדריכלות מודרנית, ובדומה לפרויקטים אלה, שמה דגש על עמידה בסטנדרטיים גבוהים ובוחנת את צורכיהם של המשתמשים במבנה. היופי והאסתטיקה הם חלק בלתי נפרד, אך רמת הבטיחות, הנוחות וגם הפונקציונאליות הם פרמטרים חשובים המהווים הבסיס לכל תכנית אדריכלית.

מלבד הפן ההנדסי של האדריכלות, ישנו גם הפן האומנותי המכתיב לא אחת את התכנון. אדריכלים מבטאים את היצירתיות הרבה שלהם תוך שימוש בפתרונות שונות, ניצול אלמנטים חיצוניים קיימים וגם את הטבע שמסביב. הפן האומנותי, האסתטי והמיוחד שבאדריכלות הוא זה היוצר את ההבדלים בין המבנים ומאפשר להם להוסיף לנראות של המקום כולו, של הרחוב, של השכונה ושל העיר עצמה, היכן שהם נמצאים.

אדריכלות מודרנית לבית M, קיסריה

סוגים שונים של אדריכלים

ישנם סוגים שונים של אדריכלים. ישנם אדריכלים פינוי ובינוי, אלה המתמקדים בפרויקטים של התחדשות עירונית וישנם אדריכלים המציעים שירותי אדריכלות משרדים. אלה, מתמחים בתכנון משרדים בסדרי גודל שונים ומתן מענה אדריכלי מקצועי לבעלי המקצוע הזקוקים למשרד. ישנם אדריכלים המתמקדים בתכנון בתים פרטיים ואחרים המציעים את שירותיהם בכל הקשור לתכנון בניינים רבי קומות, בניינים גבוהים מאד. תואר האדריכלות מאפשר לאדריכלים לתכנן בתים בכל גובה וללא כל הגבלה (בניגוד להנדסאי אדריכלות) וזו גם הסיבה מדוע רואים אותם לוקחים חלק בפרויקטים שונים.

השילוב בין הפנים לחוץ

החלל הפנימי של המבנה חשוב לא פחות מחלקו החיצוני ומאופן חלוקתו. ישנם כיום אדריכלים המציעים שירותי עיצוב פנים, לצורך עיצובו של החלל הפנימי של הבית, של המשרד או של המבנה התעשייתי וישנם כאלה העובדים בשיתוף פעולה מלא עם מעצבי פנים מקצועיים, שיחדיו ניגשים אל הפרויקטים השונים. כך או כך, גם חלקו הפנימי של הבית ושימת דגש על הנראות שלו הן נקודות חשובות ורק כך יוצרים מבנה שתואם את כל הציפיות.

אדריכלות ובניה בישראל עברה לא מעט שינויים והתפתחה מאד לאורך השנים. היא משלבת פעמים רבות בין ישן וחדש ומביאה לידי ביטוי את הקשר שבין המבנה לסביבה המיוחדת שבה הוא נמצא.