שילובים המתוכננים בקפידה, יאפשרו התמודדות עם מרכיב דינאמיקת השינויים, אשר תעשית ההיטק מאופיינת בהם.

ההיסטוריה של עיצוב משרדי היי טק

בשנות החמישים והשישים רווחה הגישה אשר דגלה בחללים רב תכליתיים, גמישים ומשתנים. תוצאת גישה זו, ככל התייחסות דוגמטית, היתה של מוצר שהיה פשרה לאורך כל זמן השימוש בו, מאחר והמוצר מתייחס לממוצעים שאינם קיימים במציאות. תעשיית ההייטק (ולקטגוריה זו נכנסים כמעט כל המשרדים הפועלים היום, כולל משרדי רואי חשבון, עורכי דין, מתכננים, רופאי שיניים וכיוצא באלו, ולא רק מפתחי תוכנה וחומרה), מאופיינת גם בספציפיות רבה.
השינויים הרבים שעולם זה עובר, בפרקי זמן ההולכים ומתקצרים, אינם מאפשרים לתפוש מרובה ולאורך זמן. אנו מתקשים לדמיין את המחר, ומשום כך, בדרך כלל, עדיף לתת מענה אופטימלי לצרכי ההווה, באשר ממנו יגזר העתיד.

לצד הדיון בשאלת הדינאמיות בשימושים, צריך לזכור, כי הצרכים האנושיים הטבעיים לחום אנושי, נוחות, קצב נסבל, רווחה, מנוחה לאחר מאמץ, לא השתנו, וסביר להניח שלא יישתנו, אלא אם המרכיב הטבעי יוחלף ברכיבים עתידניים אחרים, ביוניים.

עיצוב משרדים open space לגוגל ו - וויז

השינויים בשנים האחרונות

ניתן להניח כי השינויים שעולם זה מאופיין בהם, הינם תולדה של מאמצי פיתוח וקידמה, אשר מרכיב אינהרנטי בה הוא חוסר היציבות: תורת הכאוס ישימה גם בתחום זה.

לפיכך, אני סבור שההנחה, שחברות היי-טק פחות רגישות לשינויים מחברות אחרות, אינה נכונה. חברת ההייטק תלויה באקלים הצריכה והביקוש, בדיוק כפי שחברת הדינוזאורים היתה תלויה באקלים הסביבתי-טבעי. ומשום כך, למרות הדימוי הרווח, הן רגישות בדומה ענפי תעשיה אחרים לנושאי עלויות: עלויות פיתוח, יצור, ניהול, כמו גם עלויות תכנון וביצוע סביבות העבודה לסוגיה.

סביבת העבודה הפיזית של חברת ההיי טק שונה אמנם מזו של החברה התעשייתית של שלהי המאה שעברה. אולם את המוני הפועלים לאורך פסי הייצור, אנו מוצאים היום באולמות הפיתוח, צוותי התכנון והניהול. גם הם מצויים במרדף אחרי מוצר טוב יותר, זול יותר, ותחרותי יותר. גם הם מעוניינים להציג בסוף רבעון מאזן משופר יחסית לתקופה שקדמה. ולפיכך – למרות היכולת לייצר הון-עתק מהברקה של רגע, אסור לשכוח שלאותו רגע של הברקה, קדמו שעות רבות של תהיה, תעייה, וטעייה.
אסור לנו, כמתכננים, וכבני הגזע האנושי, לחשוב שעולם ההיי-טק "מנותק ממה שקורה בחוץ". משאבי החברה האנושית, כמו משאבי כדור הארץ, מוגבלים (לעת זו, לפחות).

אנו מחוייבים להשגת תוצאות טובות ואיכותיות, מבלי לכלות את המשאבים העומדים לרשותנו, בין אם מדובר במשאבי מקום, טבע, זמן וכסף.

צפו בעשרות פרויקטים של עיצוב משרדי היי טק