אנו שומעים בשנים האחרונות, ובעיקר בערים במרכז הארץ, על פרויקטי תמ"א 38 שהולכים וצוברים תאוצה. מטרתם העיקרית של פרויקטים חשובים אלה היא לספק את ההגנה הנדרשת למבנים ישנים מפני רעידות אדמה, על ידי חיזוקם באמצעים מיוחדים ומתן תוספת בנייה לכל דירה וכן לבניין כולו. בפרויקט לוקחים חלק בעלי מקצוע שונים, לרבות אדריכל תמ"א 38. בעל מקצוע זה מהווה גורם מרכזי וחשוב מאד ולמעשה לא ניתן לקדם את הפרויקט ללא סיועו. בין אם זה תמ"א 38, תמ"א 38 2 או אולי פרויקט פינוי ובינוי, תכנון אדריכלי נכון ומקצועי יכול לעשות את כל ההבדל בין פרויקט מצליח לכזה שלא. אז, מהו תפקידו של אדריכל בפרויקט שכזה? הנה, התשובה:

שילובו של איש המקצוע המתאים

אנו רואים אותם בשנים האחרונות בערים הגדולות בעיקר. בניינים גבוהים, חדשים ומרהיבים מאד, המשמשים לצרכי מגורים. אלה, שייכים לפרויקטי התחדשות עירונית, תמ"א 38, הכוללים את הריסתו של הבניין הישן והקמתו של בניין חדש במקומו. פרויקט תמ"א 38, כמו גם תמ"א 38 2, נועד לספק מענה בטיחותי במקרים של רעידות אדמה. הפרויקט, שיצא לדרך בשנת 2005, החל צובר תאוצה עם השנים ולאט לאט לוקח חלק בערים שונות בארץ, שמרביתן ממקומות באזור המרכז. את הפרויקט מלווים, כאמור, לא מעט אנשי מקצועי, הלוקחים בו חלק בשלבים שונים, כאשר האדריכל הוא זה שמלווה אותו מתחילתו ועד סופו.

אולי יעניין אתכם גם - ליווי דיירים בפינוי בינוי תמ''א 38 והתחדשות עירונית לחץ כאן

אדריכל תמ"א 38 - ניצול יתרונותיו של הפרויקט

פרויקט תמא 38 וגם תמ"א 38 2 מציע ללוקחים בו חלק יתרונות רבים. מלבד חיזוקו של הבניין הקיים או הריסתו ובנייתו של בניין חדש במקומו (תמ"א 38 2), נהנים הדיירים גם מתוספת לדירה ותוספת לבניין עצמו. הבניין הופך לאסתטי יותר, מסוגנן יותר וגם מתוחזק הרבה יותר וכפועל יוצא מכך, מעבר לענייני הנוחות והבטיחות, עולה גם ערך הדירות. פרויקטי תמ"א וגם התחדשות עירונית הם פרויקטים מורכבים מאד, הדורשים התייחסות לפרמטרים רבים. תחילה יש להכין תכנית ראשית, הכוללת חלוקה מחודשת של כל דירה או מיקומה של התוספת ומיקומן של הדירות החדשות בבניין ובהמשך ביצוע שינויים על גבי אותה תכנית הנדרשים בשל צרכים שונים. על מנת לקדם כל שלב יש צורך באישורים מיוחדים והאדריכל הוא זה האחראי על ביצוע התכניות הרלוונטיות בהתאם לכל התנאים.

ליהנות מבטיחות, אסתטיקה וגם איכות

בזכות הידע והמקצועיות של העורך דין מקרקעין, כמו גם היכרותו את התחום ואת האישורים הרלוונטיים לו, יכול עורך דין תמ"א 38, להכין תכנית אדריכלית ריאלית העונה מצד אחד על צרכיהם המדויקים של דיירי הבניין ומצד שני גם מעלה את הסיכוי להוצאתו לפועל של הפרויקט לאחר קבלת האישורים הנכספים. פעמים רבות מתבקש העורך דין מהאדריכל לבצע שינויים בתכנית, להגדיל או להקטין חללים, לשנות את מיקומם ולבצע תוספת ותיקונים. כל זאת כדי לעמוד בסטנדרטיים חמורים מאד, המבטיחים את בטיחותו של המבנה וגם מידת הנוחות שיציע. הכנת תכנית אדריכל וליווי מקצועי מצדו של האדריכל לאורך כל הדרך הם אלה שיבטיחו את קבלתו של מוצר מוגמר איכותי מאד, בדיוק כפי שחלמו ורצו אותו הדיירים.